onsdag 8 juli 2015

10 dagar går så fort…

Jag håller vad jag lovat… när jag hade mer tid skulle jag skriva mer. Nu har jag mer tid.
Ligger för tillfället här i D:s hytt som jag hyrt in mig i till imorgon. Min arbetsdag å sista timmarna på detta pass tog slut kl.14:30. Just nu gungar vi ut ur hamn, å trots att jag nu smuttar på ett glas skumpa så tror jag faktiskt att samtliga ombord också skulle kunna hålla med mig :P (somnade visst också där mitt i att jag skrev på detta inlägg så tog lite längre att få det publicerat…i Tallinn nu :P )



Precis som rubriken säger så går 10 dagar snabbt. Å mitt pass är egentligen 11 dagar, 5 timmar första dagen, å 5 sista (11:e dagen) på det sättet blir det 10 timmar i 10 dagar. Men det går snabbt….över förväntan trots att jag visste det.  Det är en av orsakerna till att jag gillar detta jobb… man bara jobbar… tiden går å jag hinner inte ens tänka (eller känna så värst mycket). Däremellan står maten klar i mässen och sen när dagen är slut tar man en dusch å hoppar sen i säng. Somnar snabbt å sover gott. En viss speciell chargång finns kanske här å när folk börjar bli trötta där på nattens timmar kan det bli som det blir men det är ju helst enkelt inget att bry sig i och det är bara att köra på å börja från 0 nästa dag…




Vad kan jag säga om dessa dagar då… Mycket jobb… varmt som tusan och man har på nätterna tänkt att man kanske smälter bort. Full båt… fulla passagerare och toaletter som är stockade. Å minst 300 hytter per dag (allt mellan 2-4 sängar i var hytt) så arbetet räcker till. Å vi är allt mellan 2-6 stycken i jobb på dagarna… på kvällarna 10+ i jobb. 
Å så har jag blivit så väldigt kunnig på det finska språket att när en engelskspråkig passagerarare börjafe tala med mig kunde jag inte svara. Inte för ett ögonblick. Var som om jag aldrig någonsin kunnet ens ett litet ord engelska. Finska blev der...inte ens svenska. Å blev första ordet i meningen något som liknade engelska var det ändå finska som följde... Går inte att förklara hur det var...

Däremellan lediga timmar. De flesta sover lugnt i sina hytter medan jag gått bar, till bar, till lounge… osv å pratat med folk… När ska jag annars hinna. Konstigt nog stått mest i Loungen ändå ;) Å jag känner mig själv så bra att jag vet att går jag å sova där mitt i dagen är jag tröttare när jag vaknar å jobbet kallar än om jag håller mig vaken och sysselsatt :)





Finns det något att klaga på i nuläget? Njaa… skulle ju vara att man måste hem då. Men DENNA gång känns det ok… faktiskt… Ingen stress. Ska bara vara ledig, ta dagen som den kommer…försöka hinna njuta…träffa folk osv. Men nästa gång jag ska hem, NÄSTA gång. Ja fy fan, det vill jag inte ens tänka på. Det enda jag var orolig med på detta pass var 2 (3?) dagar när jag lämnades ”ensam” här ombord… men tack vare alt jobb så är också såna dagar helt ok… Jag klarade det, ja,  fast  men det kändes ändå underbart när ett efterlängtar ansikte äntligen dök upp (letat reda på mig?) å gav mig en stor kram… Då visste jag att jag att allt var komplett.



Å avslutningsvis… Om jag nu slutat jobba… varför är jag då kvar här? Jo, Dreya å jag har tyvärr väldigt olika arbetstider så trots att vi jobbar på samma båt blir det inte att vi ses så värst mycket å hinner umgås. (Detta trots att jag hänger i konferensen/loungen mer än tillåtet kanske :P ) Så jag stannar en extra dag å vi slipper ut å äta ikväll. Underbart. Kan lika bra vara ledig här en dag å ta det lugnt som hemma… å här slipper jag känna den känsla som ofta finns det hemma…alltid med samma tidsintervaller… Jag mår bra nu… Verkligt bra :D

Måste ju ta en liknande bild som ifjol... Inte lika smal nu som då... Men denna piké var verkligen owersized ändå :P



God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar