tisdag 24 februari 2015

Detta med studier...

Vet inte riktigt vad jag tänker med detta inlägg men låt mig hållas :P Detta kan bli det seriösaste jag någonsin skrivit ;)

Vet inte hur det kommer dig men på senaste tiden har jag kommit att diskutera studier å studerande i olika former å hur olika folk ser på det. Olika åsikter är naturligtvis bra, å alla är olika å får tänka olika då länge de åtminstone försöker tänka sig in i andras situationer också.

Har under senaste tid fått höra saker som "Om du inte är nöjd med ditt jobb, studera vidare på univeritet och högskola å få bättre jobb å bättre lön". Finner detta vara ett väldigt intressant uttalande.
Vem har sagt att högre utbildning  behöver ge bättre jobb?
Vem säger att man med min utbildning inte kan få bättre betalt?
Främst kommer naturligtvis uttalande som detta från människor som växt upp med föräldrar med höga utbildningar på universitetsnivå å sedan mest umgåtts i de kretsarna. Hur kan jag förvänta mig att de skulle förstå att saker som städning, jobba i kök eller vårda, skulle vara bra jobb.

Sen finns det ju dem som gillar att studera, de som endera samlar på sig en handfull olika utbildningar å sedan jobbar som något helt annat. Å sen också de som skaffar sig en grundutbildning å sen bygger på denna steg för steg inom samma branch.
Jag säger till dessa...visst... Om det är rätt för dig, gör det. Om DU har råd att leva på stöd å bidrag...gör det, JAG överlever inte utan en halvbra lön varje månad. Gillar du att läsa fakta å studera sånt som jag inte förstår hälften av... Varsågod, gör det.

Du gör de du vill å jag det jag vill. Jag gillar mitt jobb, bara inte alltid situationer runtomkring det. Jag KAN med min utbildning, och i min branch(ish) få bättre jobb. Jag klarar mig bra utan universitet å magisterexanen!

Tack för mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar