fredag 8 mars 2013

Lite lost time

Jaha gott folk. Då var jag tillbaka. Och just nu gör jag något av det sista jag borde göra, sitta här och skriva. Men detta gör att jag samtidigt inte kan packa. Och jag borde packa. Tammerforsväskan alltså. Men saken är den, oavsett hur trevlig händelsen man packar för är så gillar jag INTE att packa. För att alla kläder jag har är fula, passar inte, gamla, nötta, har haft dem så ofta… osv. Det finns SÅ många ursäkter :P


Veckan har varit lång… 5 dagar gissar jag… men mentalt…wow…det har varit mycket…


Men också mycket roligt… onsdagen, dagen så var VÄLDIGT efterlängtad. Det betydde ”Les Miserables” och bio i Jakobstad.


Det började så att jag satte mig i den lika entusiastiska vännens bil och we where of. Bilen hade kommit några kilometer utanför staden när jag ser en mötande bil, hälsar…hjärtat stannar…typiskt just idag, när JAG skulle vara i Jeppis. Denna tanke jäckade mig lätt till vi satt bekvämt i biosalongen och filmen började. Då kunde man inte tänka på annat… vilken upplevelse… från början till slut. Ibland kom man på sig själv att ”Det kunde nog vara en god ide att andas ibland också” och då drog man in så mycket syre man kunde. Filmen överträffade alla förväntningar. ALLA förväntningar. Och t.ex. hade jag aldrig trott att jag skulle komma att gilla Javert (Russell Crove) men så fel man kan ha. Rekommenderar verkligen att man tar sig till närmaste biograf och ser detta mästerverk. Jag kommer gärna med som sällskap.

Faktum är att vi var ca.10-15 personer i salongen i onsdags. De tomma platserna beslöt vi att tillhörde ”De obildade”. Soundtracket köpt och filmen förhandsbeställd. Men seriöst, hur länga är det inte till 26.6?! Fruktansvärt länge.


När jag nu sett den en gång vill jag bara ha mer och se den igen!! Man tycker ju det kunde finnas mycket fler klipp på YouTube, skulle inte vara någon spoiler, JAG har ju sett filmen nu :P Efter bion var det två tagna personer som tog sig till Sesam för god mat och en cider….och mycket prat. Får hoppas att inte ALLA runt omkring oss hörde ALLT… säger jag bara… vi kan prata… massor!


Samtidigt jag var i Jakobstad hann jag då också leverera en halsduk, den röd/svarta…hoppas mottagaren gillade den. Imorgon får två till träffa sina nya ägare…


Efter onsdagen har dagarna mest gått i jobbets tecken. Rörigt sådant. Sjukdom i personalstyrkan och vikariebrist. Men det har gått. Det gör det alltid. På ett eller annat sätt. Nu i helgen blir det svårare när jag är otillgänglig. Men i helgen är det värt att vara det. Och tur är att de två som nu är i bäst skick är två envisa typer som nog tar sig igenom sina skiften. Hoppas hoppas.


Nåja. Går inte att undvika hela kvällen. Bara att börja plocka något i väskan nu… men föst ska jag…


Ännu tillbaka till Les Miserables. Att jag skulle gilla vissa karaktärer och skådespelare, det visste jag, men det fanns saker jag förvånades över som jag inte trodde.

#1. The Thenardiers (Helena Bonham Carter och Sascha Baron Cohen)
Ett otippat par… men de var verkligt underhållande. Och deras framträdande. ”Master of the House” Fast Jenny Galloway gör det också väldigt bra i ”Les Misérables in Concert: The 25th Anniversary” ….
 


Galloway (10-årsjubeleet)


#2. Eponine (Samantha Barks) Jag vet inte vad jag gillar mer, karaktären, skådespelerskan eller prestationen. Love it….helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar