lördag 21 september 2013

Jobb VS fritid

Det brukar sägas att "jobbet inkräktar för mycket på fritiden" och just nu kunde jag inte annat än hålla med. I förra veckan var jag ENDAST ledig söndag...denna vecka ENDAST idag (lördag). Vilket känns som väldigt lite fritid. Man hinner liksom inte med att få gjort NÅGOT som jag menar, inga viktiga saker men jag LÄR vara något av en pedantisk perfektionist. Häromdagen fick jag hursomhelst undan det jag skjutit upp hela sommaren...(majoriteten) av strykningen...


I lördags, en vecka sen nu redan, fick jag ÄNTLIGEN lite "umgås med vänner"-tid. Efter att kaffet blivit serverat och publiken på Scala bänkat sig i salongen för akt 2 gjorde jag ett snabbt klädbyte och blev klar precis som jag ser Mitjil parkera längre fram på gatan, med sig hade han Dreya. Med dessa 2, som jag sett alldeles för lite av på sistone, färdades jag till ABC för kaffe med grädde...och en totalt torr och smaklös, overpriced bit morotskaka. Skulle jag inte betalat 4(!!!) € för den biten skulle jag inte ätit upp den med tanke på alla kolhydrater. Men alla bäckar små osv...
Det var otroligt skönt att få sitta där (på ABC :O :P ) med mina vänner...så avslappnat...lärorikt...alltid lika uppskattat.


Annars vardagarna innehållit jobb, jobb och mera jobb. Fritiden har gått åt till att se alla 7 säsonger av "Buffy". Och denna gång gillade jag verkligen inte  slutet mer än tidigare....varför, VARFÖR måste Spike dö...

...älskade Spike...


På träningsfronten har det varit lugnt, idag och 2 dagar innan det. Istället har jag stickat och tagit det lugnt både före och efter jobbet och idag verkligen njutit av min lediga dag. Allt detta något jag tycker är helt ok... mestadels för att den gamla trotjänaren har punktering och den nyare modellen idag också hade tom bakring. Pumpade i den och kom mig fram och tillbaka till S-MARKET och inget hände så kanske det inte var punktering ännu. Hoppas det. Jag gillar att cykla men cyklar verkar inte gilla mig...

...hursomhelst har det ju blivit många kilometrar senaste månaderna....


"Det blåste lite lätt. Solen gick ned i havet. Fåglarna sjöng och vågorna kluckade lätt mot stenarna och de förtöjda båtarna flöt sakta lite hit och dit vid bryggan. Löven på träden hade gulnat och efter de begynnande höststormarna hade också marken till stor del täckts av desamma. Klockan var kring 7 på kvällen när Oscar avslutade sin paus, lade tillbaka vattenflaskan i väskan, vände cykeln och hoppade tillbaka upp på sadeln. Det hade blivit ganska svalt på kvällarna så det var inte längre för varmt för att ha den nyinköpta, skitsnygga läderjackan. Oscar hade precis börjat nynna på låten "O holy night" (ett minus med att flytta HELA musikbiblioteket till telefonen). Han tänker att bara han kommer hem ska han.... längre så kommer han inte. När han svänger ut från hamnområdet möter han, nej, krockar han nästan med Rasmus som kommer körande i ilfart. Detta var inte planerat...sååå inte planerat...en trevlig överraskning men ändå INTE. Det är inte först gången Oscar nästan hamnat i en bilkrasch så han tänkte inte mera på det. Detsamma gällde tydligen inte Rasmus som flyger ur bilen.
"Hur gick det...jag såg dig inte..jag körde nog lite för snabbt också...kanske..."
Oscar ler och svarar nonchalant " Oroa dig inte..." och lägger lekfult till "...det krävs mer än det där för att få mig på fall."
"Hah...ja du säger det ja..." Rasmus drar efter andan "ja, jag är bara påväg ut till villan, börjar jobba lite senare imorgon så jag passar på att komma bort från allt för lite andrum."
"Låter trevligt, själv ska jag bara cykla hem och ja...där tar det väl slut,.. Själv jobbar jag kvällsskifte imorgon" (så detdär sista var inte riktigt sant men det går nog att fixa om behovet skulle uppstå)
"Men du...kom med ut...med mig...och ta det lugnt. Som ...ja, kompensation för att jag nästan körde över dig." Och så ler han...
"Klart jag vill..." börjar han alldeles för entusiastiskt...sen kommer han på sig och säger något han aldrig trodde han skulle säga..."...men nej, jag har cyklat långt och känner mig svettig..." 

Han kände det som han inte sett en dusch på dagar...
 "Jag skulle be dig vänta tills jag hunnit hem och duscha och byta kläder men jag känner ju till ditt tidsschema...kanske en annan gång...tyvärr"
Men...nu ska vi se om jag kan ändra dig...inte för att verka för angelägen men... jag har faktiskt både nybyggd bastu och varmvatten...och rena kläder finns också..."
Oscar osäker på hur han skulle fortsätta men tanken var lockande...
"Om du nu erbjuder så...men bara en liten fråga. Vems kläder hade du tänkt jag skulle ha på mig herr "väldigt små t-shirts"..."
Rasmus skrattar till..."Nånå, slut ti hopel. Så som du ser ut nuförtiden ska det nog gå bra på klädfronten. Dessutom ryktas det att en viss Kapten Ahab-kostym passar perfekt nuförtiden..."
Oscar bara gapar, men glad åt komplimangen eftersom Rasmus nog var den enda hittills som INTE kommenterat på Oscars viktnedgång. 

"Ok...för det första vet jag inte vad du menar och för det andra, vem har du pratat med. Nåja. Nu pratar vi inte mer om det. Du har övertalat mig..."
Rasmus ler och med en lätt visning mot vattnet och båten säger han lugnt "Shall we..."


Denna skickades till mig av en kär vän idag...med texten "Passar in på ****.... He can't afford you..... " Ja, vem hon menade håller jag hemligt Men så är det och diamanter, som jag, är inte billiga


Imorgon kallar jobbet igen. Tänk vad en ledig dag kan gå fort...alldeles för fort...men så är det. MEN inkommande vecka har jag ju sammanlagt 3 lediga dagar. Hör jag ett WOW :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar