onsdag 30 december 2015

A Christmas Carol

När jag nu sitter här försöker jag kalibrera mitt huvud, ställa tillbaka det till julaftonskvällen och känslan när jag på småtimmarna kom hem. Jag hade tänkt skriva redan då, jag var så exalterad, redo att skriva men, det visade sig, alldeles för uppspelt. Kunde inte koncentrera mig. Så det blev inte av... Sköt upp det å sköt upp det men nu så...

Vi kan väl lugnt säga att jag inte såg fram emot jul i år. Jag gjorde som sagt det som skulle göras också så var det med det. Å sen satte jag mig ner å väntade att det hela skulle vara över. Men ja, det blev inte så illa.

När jag vaknade på morgonen...så var det på soffan. Sängen var renbäddad på kvällen å om det var det enda jag fick så var det att krypa ner i en renbäddad säng på julaftonskvällen. Jag drog på mig samma mjukisbyxor och den "aningens" stora klasströjan från 9c som jag gått i de senaste dagarna.  Dags att koka gröten å titta till julskinkan när mamma inte var hemma just då. Duka bordet... försöka få allt att se fint ut.
Julmiddag blev det... Tänkte jag skulle bytt kläder innan, men jag "hann" inte...  Big deal, det var ju ändå bara familjen.  Ja, och naturligtvis åt man för mycket för snabbt. Allt enligt tradition.

Maten plockades undan. Mamma diskade, jag torkade. Om jag får säga det själv så gjorde vi ett bra jobb.  Men vi tog beslutet att nästa år ska det förberedas mer :)
Mamma åkte i jobb å jag tog en tur ner i källaren. Av nån konstig anledning hade inga vinterkläder kommit sig ur förrådet ännu i år och det ända jag kunde tänka mig att ha på mig på kvällen när, ja man får väl säga jag var bortbjuden, var den svarta stickade tröjan med huva.  Första förrådet...första lådan... överst i lådan. Tänk hur smidigt den jakten gick :P

En lång dusch..gjorde mig redo och så blev jag hämtad. Glad för vänner som inte har något problem att hämta å köra mig när vi ska på något...
Sen spenderas kvällen i Karby hos Dreya å hans familj. 3:e året i rad, en väldigt trevlig tradition  :)
Så skönt att bara vara,  hänga med,  inga måsten.  Man anländer å välkomnas glatt..bröderna sitter i köket å fixar med maten. Man får sätta sig ner å bara se på och genast serveras man ett glas vin. I detta fall behövde jag inte det för att klara av kvällen, här är det svårt att inte känna sig bekväm. Arbetarna i köket roterade och man hamnade i vardagsrummet framför "Mr Beans Jul".

Blev lite julmiddag nr.2 för mig då... Men gott var det å det var ju huvudsaken.

Efter att sen mest sitta å ta det lugnt i soffan å kolla "Rat Race", samtidigt som Dreya packade för att inte börja stressa upp sig över allt han hade att göra dagen därpå, blev det julklappsutdelning. Jag hade uppenbarligen varit rätt snäll faktiskt.  Väldigt snäll. Jag började för ett ögonblick om presentpåsen jag fick var magisk eller nåt när där bara hela tiden fanns mer och mer. Men efter att försökt säga att detta var för mycket fick jag svaret att "Jag kände bara jag ville ge ordentligt i år". Å när det, och ett stort leende,  kommer från någon som inte tycker om att ge julklappar, ja då vet man han menar det :D

Kvällen avslutades...hmmm...ja jag var glad å uppe på något moln så vet inte ens vad klockan var. Jag skulle upp tidigt i jobb å D nån knapp timme senare så var bara att ta farväl, sätta mig i bilen och åka hem. Inte för att det var något lätt farväl nödvändigtvis...
Efter att ännu chattat när jag kom hem så sov jag faktiskt gott...I min renbäddade säng...

Jag det var lite stökigt där ett tag... :P
Men det blev ju bättre...
Mycket bättre...
Å rätt mysigt...
Å välkomnande. ..
Kan säga mattan var på golvet ca.2 SEKUNDER innan katten tyckte hon passade bättre där än granen :)
Ett försök till att vara konstnärlig...doftar gott åtminstone :)
Å på julafton... när jag gott igenom min påse å redan är överväldigad... Ja då kommer denna fram också... Vad ska man säga :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar