söndag 26 juni 2011

A brand new fobia

Jag har aldrig tidigare kunnat påstå att jag haft någon fobi, visst har jag väl aldrig varit någon storfavorit av spindlar och ormar men det har aldrig varit så hemskt så det skulle kunnat kallas för fobi. Nu kan jag däremot påstått jag lider av en “mild” Ornitofobi, fågelfobi. Ni har säkert läst om mina tidigare möten med närgångna kråkor, jag tänker nu inte vara dum nog att säga att det är slut med det, men ja, ni fattar vinken. Nu har vi bytt till en ny fågelart, fiskmåsar.

Det hela inträffade igår, det var ett sånt härligt väder att jag tänkte att det skulle ju vara en synd att låta detta underbara promenadväder gå till spillo. Tog mig ut men kom tidigt fram till att Nykarleby var på livligare sidan för en rofylld promenad, planerade att ge upp men bestämde mig istället för att en tur Forsby runt nog inte skulle vara livlig. Underbart var det så fort jag kom utanför staden, knappt någon trafik. Hade precis passerat skylten som informerar om att det är 2 km till Nykarleby, någon meter längre fram passerar jag en kollegas hus, det verkar ok tills DÅ! Det är ett stort öppet fält på ena sidan vägen å åkanten med en lite markremsa på den andra. Fiskmåsarna blir oroliga, skränar åt varandra å blir snabbt fler å kommer dykandes mot mig i tur och ordning. Jag ökar takten men bestämmer mig snabbt att det nog är bäst att vika av så jag tar av till vänster, upp långs den smala vägen som leder till byvägen, där lugnar de sig å lite längre än halvvägs är de borta. Har nu inte längre någon plan på annat än att återvända hem. Skyndar mig framåt men tittar mig smått skräckslaget bakåt men har ändå siktet inställt på “Brännon”, tätbefolkat bostadsområde. Kom mig hem helskinnad men frågar mig verkligen vad jag gjort fågelsläktet i år för att förtjäna denna behandlingen. Tror jag håller mig till byvägen tur å retur under mina fortsatta promenader i Forsby, verkar säkrast så.

Idag håller jag mig från allt vad fåglar heter. Stannar inne å doonar. Tvättat, diskat å städatlite. Lagat mat (nudlar å marinettibiffar, viken söndagsmiddag :P ), plockat av å pysslat om blommorna på balkongen. Skönt att vara ledig, å så står det bara 14 timmar å 15 minuter i jobb mellan mig och min nästa ledighet, två dagar i sträck dessutom :D

God fortsättning.



You Are Self-Assured




You are grateful for this life you've been given. You feel blessed for what you have.

You aren't about to apologize for who you are. You know you're not perfect, but you're still pretty darn great.

You are autonomous and fulfilled. You know how to make yourself happy.

You connect easily to other people. You can bond with almost anyone if you're given enough time.



You Are a Performance Based Tipper




You believe that hard work should be rewarded. You always like to recognize a job well done.

You are a natural motivator. You propel others into action.

You have an unusually high sense of fairness and justice. You give everyone a chance to impress you.

You are an empowering influence. You encourage others to be the best they can be.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar