söndag 15 april 2012

31 March 1909-15 April 1912

Titanic. Idag har jag bevistad filmen på bio. Det är 100 år sedan denna (för mig) en av historiens största tragedier inträffade. Idag, för 100 år sedan, kl. 23:40 kollidreade RMS TITANIC med ett isberg och kunde inte räddas. På några timmar hade hon letat sig till sin sista vila på havets botten. Jag kommer aldrig glömma detta skepp. Kommer aldrig riktigt fatta att hon förliste den natten för hundra år sen. Hur kan det gå så. under 26 månader spenderade 15000 man sina dagar med att konstruera henne från kölen upp. Det kom in över 200 rapporter över dödsfall och allvarliga skador. Hon startar sin jungfrufärd 10:e April och förliser knappt 5 dagar senare med 2200+ människoliv ombord. 700 överlever, 1500 dör och endast en livbåt återvänder. Allt detta på hennes jungfrufärd. Jag höjde idag en skål och en tyst minut till alla som haft något att göra med henne, byggt henne, åkt med henne, förlist med henne eller överlevt henne. I James Camerons film säger Brock Lovett att han har studerat Titanic i 3 år men aldrig tagit hennes historia till sig, men det gjorde jag för många år sedan, redan när jag såg VHS:erna i butiken visste jag att jag haft en speciell anknytning till detta skepp och redan som 10 åring när jag såg filmen blev jag ännu säkrare. Personligen tror jag fullt och fast att jag i ett tidigare liv var en de som fanns med på jungfruresan, jag var i första klass (kanske) och överlevde och minns. RIP.


För att sen nämna bion. Jag trodde verkligen inte att 3D skulle göra någon skillnad men det gör det faktiskt. Det skapar ett djup som gör att det verkligen känns som om man är där. Men, medelåldern var låg, majoriteten av den rätt fulla salongen bestod av fjortisar som nog aldrig sett filmen och inte uppskattade den på annat sätt än som just en bra film och kärlekshistoria. Det var först de sista 20 minutrarna när allt prat upphört. Fast att någon annan skulle tänka som mig kan jag nog inte kräva…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar