söndag 17 november 2013

Arresto momentum

"Jag hade ju såna planer" (ett citat från något, minns inte vad). Kan verkligen inte säga att jag hade några planer för idag, eller jo, jag hade planer; att göra så lite som möjligt. Jag tänkte stiga upp, svepa in mig i morgonrocken, sätta mig i soffhörnet och skriva ett blogginlägg. Strunta i disken, att bädda sängen och att det borde torkas damm och troligen dammsugas. Sedan fortsätta med stickningen och se på film.
Det VAR en bra idé.
Steg upp å  klädde på mig genast. Inget wi-fi som funkade så det måste ju åtgärdas. Gick faktiskt mycket enklare än jag trodde, bara att starta om modemet uppe hos mamma. Sen började jag faktiskt skriva...något som inte alls lät bra, kunde inte koncentrera mig och suddade ut. Sängen skulle bäddas, disken diskas och golvet, ja, något behövde göras. Detta blev gjort, lugnt och sansat, och sedan såg jag på film. En riktigt bra film verkligen. "I Do".


Sen var det bara att äta lite gott och då var det fritt fram att skriva.


Veckan som gått går varit rätt fullbokad, denna också. Visserligen främst med jobb. Det går ju lite ojämnt, förra veckan inget alls å denna jobbade jag måndag -lördag.

Måndag morgon. Efter en vecka med ledighet å sovmorgnar, nåja, inte nå långa sådana men betydligt längre än kl.06:15, var det dags igen.  Det var grått ute, det lockade nog inte alls att lämna lägenheten men jag hade ju inte dirrekt något väl. Kort skifte på jobbet slutade reda kl. 13. Hade ett paket på posten, ett som jag gick och hämta genast jag slutade. Och vilket trevligt paket sen.



De flesta ser nog bara garn när de tittar på bilden...själv ser jag julklappar, 3 par vantar, 3 par sockor (jag brukar säga strumpor men när de är stickade heter det definitivt sockor) samt 1 st babyfilt. Och julklappstillverkningen fortsatte...


Tisdag. Ännu tidigare väckning än måndag. 05:50. Mardröm. Men såna dagar brukar jag tänka "hur gick det förr?". Förr kunde jag stiga upp kl.05, 1-3 ggr i veckan efter att bara sovit maximalt 4 timmar. Å det gick ju bra. Visserligen var det ju antalet år sedan så jag var ju betydligt yngre då... Men jo, jobbet kallade och också denna dag fanns det paket att hämta. Denna gång från NetAnttila. Innehållet var bl.a. en ny badrumsvåg. En ny DVDspelare (den gamla ville efter 10 år inte spela mer, tack för denhär tiden LG). Och naturligtvis nån julklapp, det börjar vara den tiden nu.
Sen detta med att koppla en DVD...intressant...förutom att det inte fanns med en enda sladd att koppla själva spelaren till TV:n med typiskt. Men nöjd med julklapparna och speciellt vågen åt mig själv...



Onsdag kom. Kvällskvisten väntade så jag fick ju sova lite längre. Första etappen på dagen var att inhandla en HDMI-KABEL på den lokala affären så DVD:n kunde kopplas. Det kan ju inget annat sägas än att denna affär tar överpriser på det mesta. Visserligen har den alltid gjort det så inget nytt, men mitt inköp blev faktiskt inte mycket mer än jag gissade. Men jag har inga problem med överpriser...just där. Tänk på vilken trevlig och attraktiv betalning man får. Den familjen (och jag känner bara det manliga ledet) har fått väldigt bra gener...verkligen ;)
Installera DVD:n...sticka några varv och sen till jobbet. Vad mer behöver man egentligen göra på en dag. På kvällen var det slipningstalko på Scala men av självklar anledning kunde jag ju inte närvara. Mitt jobb har inte mycket flextid. Men faktiskt ifrågasattes det smått av en närstånde(vårdare) hur jag riktigt mådde när jag inte bytt skifte...tänk om...vilken tur det visade sig att jag slapp ångra mig :)
När torsdagen kom hade jag helt totalt glömt att jag varit ledig veckan innan och jobbet rullade på. Ett morgonskifte som följdes av mera städning. Grundlig sådan. Gipsdamm...spackeldamm....damm, damm, damm. Hela cafét Scala vitt av DAMM. Inte undra på men inte passande när en kör skulle dit och kolla akustiken så jag ryckte ut. Ensam, något jag försäkrade mig om. Vissa saker föredrar jag att göra ensam så det blir "rätt" gjort (alltså på mitt sätt :P ). 2 timmar senare var det fixat och jag går otroligt nöjd hem men hade hunnit ifrågasätta min mentala hälsa när jag torkade damm av både verktyg och slipmaskinen :P

Googlad bild men så var det...minst...skulle däremot ALDRIG använda dammsugare...


FREDAG. Nästsista jobbdagen först å främst, kvällen. Sen var det ett "jubileum", på ett dåligt sätt. 3 månader. Allt jag säger. 3 MÅNADER. Har gått relativt bra faktiskt men....ännu inget nytt rekord turligtvis... Jag var slö den förmiddagen, stickade å såg på TV, nån minut sen blev jag kanske men sånt händer ju.
Jobbet som vanligt.
Det hade börjat regna under eftermiddagen men hade redan tidigare känn att jag borde gå och handla efter jobbet, något jag fick bekräftat under kvällen. Efter jobbet i ett sticks regn blev det då att, utan paraply, ta en omväg hem, via butiken. Mycket bra val. Ovanligt glad när jag kom hem.,, leenden gillar jag och Turkiskt yoghurt på -50%...perfekt kombo. Sen bara for den kvällen...jag skulle mysa med min påse Taffel nötcoctail men hann inte ens öppna den.



Vet inte vad som hände...nåja, vet å vet.,,var uppe till kl.03 och hade det trevligt...jojo...man måste passa på ;)

Lördag. Tidig väckning, speciellt för en lördag.Grått å kallt ute. Till jobbet skulle jag även om det på något vis kändes som om jag var den enda som var vaken. Såg faktiskt ingen annan ute heller och alla fönster på min väg var mörka. Ändå gick dagen över förväntan.
Det var skönt att komma hem och veta att man sen var ledig på söndagen efter. Jag stickade en vante jag stickade 2. Innan dagen var helt över alltså. Såg på Downtown Abbey på kvällen och hann nu äta min nötcoctail...puh.

Söndagen avslutar denna vecka som alla andra. Världens slöardag. Första lediga dagen efter många (nåja 6) dagar i jobbet resulterar oftast i extrem slöhet och det finns det inte mycket att göra något åt. Jag har försökt.


I detta nu gäller, efter publicering, en promenad. Via Scala så det är städat ännu inför styrelsemötet imorgon å sen kanske (troligen) via butiken...bara för att...och kanske köpa kokosflingor och/eller nötter...


Imorgon börjar en ny vecka. I detta nu så har jag där inga skiften men förstod i fredags att det kanske skulle komma att ändras. Vi får väl se. Hursomhelst blir det att tå en tidig buss till Jeppis imorgon...för repetition av yrkesprov...IGEN. Varför förstår jag inte själv ens...men...
Kanske hinner jag sen med både lunch och eftermiddagskaffe på A8...kanske en snabbsväng till Boman..vi får väl se...


Hoppas jag får mer gjort på handarbetsfronten nästa vecka bara, lite trögt har det ändå känts denna vecka. Ännu 3 vantar (stycken, inte par) kvar, 8 tummar och trådar att fästa på dessa. Sen tror jag FAKTISKT att jag är HELT klar på vantfronten (återstår att se), sen 4 par sockor, 1 mössa samt en babyfilt kvar...hinner jag det innan jul? Ja det tror jag...hmm...HOPPAS jag...


God fortsättning gott fick. Avslutningsvis lite bilder från Facebook utan vidare storys runtomkring...







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar