lördag 9 november 2013

New this Week

Måndag...tisdag...onsdag, torsdag, fredag..,,
En vecka går fort, så väldigt fort. Jag hade planerat att detta skulle bli en låååååång vecka. En lång, tråkig vecka. Den skulle kännas som minst 2 veckor å varje dygn skulle innehålla 48 timmar. Jag kunde behövt en sådan vecka.  Men veckan är ju inte slut ännu...lördag eftermiddag. Klockan är inte ens halv 7 när jag börjar skriva på detta. Ännu finns det mycket tid väl :)

Måndagen var första dagen på en lång ledighet. Skrämmande. Vad skulle jag göra av mig själv å all min ledig tid. Jag skrev på bloggen som sedan fick sig en rejäl ansiktslyftning. Ny bild. Ny presentation. Ny bakgrund. Nys typsnitt.  Blev riktigt nöjd. Det blev mera jag.


Tisdag förmiddag hade jag Annika på snabbvisit. Hon behövde teknisk hjälp som jag kunde bidra med...vilken tur jag hade extra microsimadapters hemma... Jag lagade mat (massor, så var ju det ur vägen då) kollade Nip/Tuck och tog i tur med att sticka tummar på vantarna. Var faktiskt klar med ALLA innan dagen var över.



Så tog jag också mod till mig och drog igång planeringen av yrkesprovsomtagningen...först kändes det bra men sen så visade det sig i stort sett genast att det blev många brutna löften redan från början. Måste väl bara vänta å se nu.


Onsdag. Steg upp tidigt och hoppade i duschen. Planen var en tripp till Jakobstad. Med 2 enkla planer. Hinna träffa Linda (det är verkligen inte som förr i tiden när det bara var att gå över till Seminariegatan)  och sedan kaffe på A8 med D. Den ena pratstunden trevligare än den andra. Och sen skjuts hem. Man tackar :D
Jakobstad. Är där lite nu som då. Dricker inte deras kranvatten varje gång. Tur det Men när jag gör det...usch...först smakar det som det gör å sen dyker minnen upp. Minns tiden man vaknade i den staden, tidigt, drack vattnet eller borstade tänderna. Det var faktiskt väldigt tidigt. Man blev skjutsad hem så ingen skulle märka man inte sovit där. Konstigt vad lite vatten kan göra.



När jag sen kom hem var jag speedad. Och den dagen hade jag lärt mig något nytt "1 steg = 1 kalori men 1 danssteg = 2 kalorier" vilket innebar att det bara var att dra på sig dansskorna och dansa fram medan jag ordande upp i lägenheten.



Efter detta när jag sedan, tids nog, hade hunnit varva ner lite var det bara att ta tag i stoppnålen. Nu skulle 9 par vantar samt 3 halsdukar fästas och halsdukar få fransar. Att fransa och ge liv åt halsdukar är riktigt roligt men trådfästandet...MARDRÖM...på något märkligt sätt kändes det som om det tog DUBBELT den tid det tog att sticka dem. Men vid kl.01 torsdag morgon var det klart.




Torsdag. Talkodag. Både förmiddag och kväll gick åt till att riva och planera för köksrenovering på Scala. Mycket att riva...men det blev gjort. Jag var väldigt slut på kvällen men så hade jag heller inte hunnit/kommit mig för att äta ordentligt på hela dagen så det blev socker/kolhydratbomb på kvällen. Väldigt tacksam att vi hade hjälp att riva ut den gamla köksmattan, mitt blodtryck tillåter inte mig att stå på huvudet så värst länge för tillfället. Men ang. renoveringen så är jag säker på att när köket är klart kommer det att bli riktigt RIKTIGT bra...
På stickfronten hann jag också lägga upp en halsduk å sticka den halvfärdig innan jag gick sova...


Fredag.
Inte varje dag som börjar med att man väljer en ny golvmatta på Wargendahl men just så började denna dag. Inte mig emot, riktigt roligt faktiskt.
Sen lunch. På A8. I Jakobstad. En spontanlunch. Med Annika. Annika gillar att störa mitt kontrollbehov och introducerar därför denna typen av spontanitet i nitton liv. Och det är jag glad för.
Kan verkligen rekommendera A8 om du har vägarna förbi, väldigt god mat. Över förväntan. Till ett bra pris. Sedan kan man verkligen inte klaga på servicen...nejdå, top  notch. Fast klart, det som dig ner det lite var ju att bordet vi hoppades på med vit linneduk, silverbestick, kristallglas, fin utsikt osv. inte stod redo. Fast detdär med god utsikt fick man ändå...uppenbarligen...eller för att citera Annika "tyckte det såg ut som tiden stannade lite". Mycket ögongodis...svarta jeans är en speciellt bra kombo på vissa.



Innan vi åkte hem visade jag Annika, på begäran, vissa speciella ställen åt Annika. Hon gick t.o.m. in vid ett, då blev jag orolig big time, vem vet vad hon kunde kommit ut med. Men nu vet hon var hon ska leta efter mig om jag går upp i rök, detta innan hon kallar in polis å sjöbevakning som hon brukar hota med :P

Efter lunchen satte jag mig nöjt ner i soffan. Stickade klart, fäste trådar och fransade den senaste halsduken medan jag såg klart säsong 4 av TVD (The Vampire Diaries).
 


Då satt det bra med frisk luft och en promenad som avslutades med en sväng via Torghallen där nötter och annat gott inhandlades samt en pratstund med D. A very good outing in other words.
En lång, varm dusch. En mysig hemmakväll för mig själv (förstår inte varför, jag är ju ett riktigt kap) och sen kröp jag till sängs mellan en renbäddad säng med vädrade sängkläder och strukna lakan. Ett kap som sagt.



Jag sov 10 timmar, minst, den natten. Det behövde jag nog på ett sätt. Sen tog det stopp. Har idag inte fått gjort något vettigt, något som inte tilltalar mig väldigt.Man kan ju inte ligga å låta sig en hel dag va. Visserligen har ju 2 blogginlägg skapats å ert tredje i huvudet så inte helt bortkastad dag. Å så måste jag, innan kl.23, komma mig ut till butiken efter kattmat åt mammas fyrbentingar, annars blir det kusligt imorgon, farsdag när butikerna är stängda och maten är slut.


God fortsättning på dagen. Just nu önskar jag att jag bodde i Jakobstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar