måndag 21 januari 2013

Weekend from hell – The Story

Haha. Got you. Gissar att jag åtminstone fångade en och annans uppmärksamhet med denna rubrik. En lögn, en lögn SÅ stor, som jag förstått ifrågasätter en del månlandningen men denna rubrik är oavsett en ännu större lögn. Detta har varit en helg så underbar att den är svår att förklara, att förminska till ett inlägg men jag ska ge det ett försök. Men lovar att det är en censurerad version, men bland mina dokument på datorn finns ett innehållande vissa hemligstämplade delar, mera sånt ;D

19.1.2013 kl.04.55

Telefonen var ställd att väcka mig tidigt denna morgon, helt omöjligt om jag inte skulle vetat vad som väntade. Hann både äta min portion med ägg och bacon, ta en dusch och nästa ställa mig klart innan klockan hunnit väl långt. Slet till mig det sist, slängde det i väskan som övrigt var packat klart och drog igen dragkedjan och ut. (Hela vägen ner undrade jag om toalettväskan kom med, och klart den gjorde…)
Min bil väntade med en leende chaufför redo att öppna bagageutrymmet, en sådan service. Med sikte på Karby för att hämta den tredje innan de 3 bögarna siktade på Helsingfors och off we go.


6 timmar i bil. Låter inte det bara totalt fruktansvärt tråkigt och eländigt. Det är tyst i bilen, 2/3 sover och chauffören försöker hålla sig vaken? Ta detta och vänd det i raka motsatsen. Vår resa är pratsam och full av glädje och skratt och tror knappt någon sov alls på hela resan ner.
Väl nere i Helsingfors tog vi sikte på ett shoppingcentrum, Itis, i Östra centrum… och vi fann det enkelt, men se det var ju fel ställe, dåligt shoppingställe. Det var ju Jumpo elle Iso Omena som var bra. Med viss konsultation av GPS:n så kom vi fram till att Omena tydligen var på fel ställe men tyckte Jumbo var bra. Det var bra. I tanken. Låt mig såga såhär, vi hittade inget shoppingcenter men väl en bakgård och ett skidcentrum. Men jag fick ju se Helsingfors landskomun som chauffören som förlitar sig allt för mycket på GPS-damen då säger. Detta trots att han enligt honom själv faktiskt har bra lokalsinne. No comments från mig.


Centrum står då nästa på listan. Mycket lättare att hitta men innan vi hade hittat parkeringsplats hade vi nog kört i bussfiler, efter spårvagnar och kanske också mot enkelriktat. En bra bit till hotellet men värt det, jag menar, jag fick ju visa upp den snygga mössa som placerades på mitt huvud eftersom jag tydligen såg ut att frysa…den passade nog Dreya bättre, men just ingen känner väl lilla mig i Helsingfors :P
Hotel President. Våning 6, rum 656 (tror jag) var vårt. Ett trevligt hörnrum med 3 bekväma sängar till vårt förfogande. Härligt. En avslappnande stund innan en sväng runt staden till ställen som Hintti Vintti och sen vidare till Cantina West. Mysigt ställe och jättegod mat. Jag orkade ju knappt halva och åt faktiskt lite som inte var LCHF (som jag lovat att unna mig själv på denna resa) pommes och hamburgarbröd är gott. Stockman Deli var också trevliga men vi drog oss istället vidare till Kampens Supermarket. Lite förfesttilltugg rikare drog vi oss tillbaka 6 våningar upp.


Let the party begin. Förfest is the shit. Det var några trevliga timmar. Timmar som inte tillhör mina läsare utan bara mig och mina två kompanjoner, men trevligt och utömmande, överaskande och näragående är nog passande ord. Några timmar senare, lite cider och en flaska Bacardi razz senare var det 3 snyggingar,(jag fick kommentaren att undra vem jag går hem med ikväll riktigt, nice att höra, men det var säkert alkoholen som talade) jag och två storstadsbögar som jag ombads meddela en nyfiken vän här hemma, en av dessa med för små skor som alltid, som begav sig ut på Helsingforsklubbarna Hercules och dtm. Ett ställe trevligare än det andra. Något som verkligen säger en hel del när det kommer från mig, jag och klubbar brukar vara ett big nono. Timmarna gick, cider intogs, hög musik spelades, det dansades och mina fötter…ja…AJ!!. SÅ värt det. Jag i Helsingfors, ute med vänner, bögar, på gayklubb. Något som låter lite för bra för att vara sant. Och de ville verkligen att jag skulle ha roligt såå när Dreya drog med mig runt klubbarna var det bara att hänga på. Men jag orkade inte lika som han så som tur hade jag ursnygga Mitjil som höll mig sällskap. Vid kl. 03 var det sen ett trött gäng som sökte sig tillbaka till hotellrummet och den väntande sängen.


Att vakna på hotell var sen en ny känsla. En som man borde unna sig mera ofta. Och trevligt att få gå till hotellfrukosten, fast ja, den intogs nog med måtta… men annars mådde jag rätt bra.

Det kändes vemodigt att packa ihop… det roliga hade ju just börjat. Men det var dags att checka ut. Ta sig tillbaka till bilen och komma oss ut till flygplatsen för att släppa av Dreya och sen var det bara jag och Mitjil som ställde oss hemåt. Entrevlig pratsam resa det också… tydligen ovanligt förstod jag :D

Det som nu återstår av denna resa är minnen, trötta fötter och en väska som nog i något skede ska packas upp. Använde väl ca. 25% men så ska det vara. Mycket fysiska bilder finns det inte… men kanske säkrast så… bilderna i mitt huvud räcker…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar