fredag 2 maj 2014

När magsjukan kom till Geta

Torsdagen på Åland. Med allt bagage samlat möttes mamma å jag glatt  vid terminalen av Nettans mamma som tog oss på en liten guidad tur runtomkring Åland på vägen ut till Geta. Å jag kunde snabbt konstatera att våren är verkligen mycket längre hunnen på Åland än på fastlandet. 


Väl på Geta möttes vi av Nettan å Lukas på trappan  de hade väntat på oss, precis som vi på dem. Å gosse vad den killen växt på 7 månadet sedan vi sist var dit på hans dop. Vi konkade in vårt bagage å satte oss ner. Äntligen framme. Prat prat prat var händelserna fram tills det att morbror Dan anlände hem efter jobbet. Varvid pratet fortsatte.
Mat å samvaro kring matbordet ledde till att Dan å mamma plötsligt fanns utomhus å städade av berget utanför för lördagens stundande bröllop. Å för omväxlings skull var faktiskt Nettan å jag sociala...å pratade...med varandra :P


Solen sken, timmarna gick, kvällen kom, solen gick ner. Vattnet var stilla. Fridfullt, sinnesfrid nu, no problems.




Natten kom, alla gick å lade sig, trötta. En stilla natt, för de flesta av oss blev morgon. Fredag. Ännu en solig dag. Å mamma hade spytt hela natten.
Magsjuka, bröllop, INGEN BRA KOMBINATION! Jag kunde däremot avnjuta en god å stilla frukost :)

De kommande timmarna var "kritiska". Hur skulle det hela utvecklas.  Skulle mamma tillfriskna snabbt å skulle resten klara sig eller insjukna de också? Mamma låg halvdöd på övervåningen medan jag å Nettan stannande i köket. Med jämna mellanrum gick jag upp å kollade läget.
Läget rätt så oförandrat när morbror kom hem från jobbet på eftermiddsgen. Beslutet tog att de skulle ta Lukas med sig och "fly" undan smittan till övernsttningslägenheteni stan. Å så blev det. Jag ansåg att jag nog var den som varit medt utsstt så jag stannade i karantänen på Tallbacka.
 
Timmarna framskred å medan jag fördrev timmarna med att tvätta kläder, bädda, diska...ja alla husliga sysslor jag kunde utföra åt mitt värdpar (något måste jag ju fylla timmarna med) så passade jag också på att sticka, vara ute en stund i solen å njuta å kolla läget på fb, QX å liknande. 




Med jämna mellanrum var mamma uppe ur sängen...piggare å bättre såg hon kanske inte ut, men helst uppe. Å innan hon lade sig sista gången slank t.o.m. lite blåbärssoppa ned.


Plötsligt var klockan över 00 å jag gick upp. Finkläderna plockades fram ur väskor å hängdes upp. Vi skulle alla vara redo för festligheter imorgon, å så var det med det. Jag slängde mig på min soffa men nog tog det ännu många timmar innan jag sov...oj, teknikens under...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar