fredag 23 mars 2012

23.3.1998. Ett förändringens datum

Tänker 14 år tillbaka idag, året är då 1998. Flytten har gått från Forsby och första natten sovs i staden… ett minne så tydligt att det nästan går att ta på. Det så jag däremot inte förstår är vart de 14 åren har förvunnit, speciellt när jag tänker på allt som varit under de åren. Ja-a, bara att konstatera, åren går.När jag nu ändå är inne på år, facebook är ett bra ställe. Såg idag en bild, 8 år gammal till sommaren (någon som minns året vi hade Oops på Scala förresten??) och jag konstaterar det jag alltid visste, män blir bättre med åren :D

När jag sen ändå är inne på bilder. Stal denna av Hanna, hoppas hon förlåter mig, men det kändes bara så bekant…

Och så bytte jag gardiner… idag igen….nya från Jotex. Började först allvarligt fundera om rönnbär hör till våren eller hösten, kom fram till hösten men bestämde att det nog går an på våren också…

Så har jag ännu en fråga, mest till mig själv antagligen.
Varför gör jag konsekvent samma misstag. É det en vanesak? É det för att jag ska få anmärka på det efteråt? Vad? Ja jag vet inte och det retar mig. Det finns många sådana saker men t.ex. en sak, varför när jag går och sova lägger jag mig med ansiktet mot väggen, jag vet ju mycket väl att jag bara sommar när jag ligger med ryggen mot väggen. Samma sak varje kväll. Å på detta sätt gör jag i massa situationen, jag som vill ha kontroll på allt :D

Så, avslutningsvis något mer ur mina skriverier. Dock inta alls lika bra som det jag hade igår, men också äldre, minns inte när det skrevs:
”Den unga kvinnan stod lutad över köksstolen å såg ut genom fönstret. Hon koncentrerade sig på vad ögonen såg där ute, tvärs över gatan som gick rakt genom den lilla staden, och tänkte. Hon såg bilen, självklart, något annat var otänkbart, den bilen skulle hon känna igen var som helst. Hon visste att det var nu eller aldrig, hon var redo, hon måste vara det, situationen var nära att bli ohållbar. Hon bytte snabbt kläder, visste hur länge hon med all sannolikhet hade på sig å hon ville ha på sig något som var lite mer smickrande än den vita tröjan som inte längre passade korrekt eller jeansen som bar spår av katthår sen hon sist varit å hälsat på sin mor. En sista titt i spegeln, lite parfym å så iväg. Ute är det kallt, ska vi slå köldrekord igen kanske, snön knarrar under skorna, ja skorna, varför tog jag dessa, har ju ett dussin skolådor vars innehåll skulle passat så mycket bättre. Stegen känns tunga, de få metrarna till andra sidan gatan känns ovanligt långa. Bilen står kvar, det visste hon ju. Hon ställer sig till rätta tid gymmets ingång, här måste han passera. Hon står där, försöker verka avslappnad när hon lutar sig uppefter väggen med ena foten tryck mot den hårda röda stenfasaden. Snart kommer han, alltid lika punktlig, kommer kring kl. 21 å åker ganska precis en timme senare. Men vad ska jag säga…..”

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Bra början textmässigt.... ska vi göra ett experiment.... är du med Tommy.. ?? Nu skriver jag en ungefär lika lång fortsättning.. tar vid där din slutade... och sen fortsätter du.. vore lite kul att se var storyn tar vägen Är du med?

      Radera
  2. Mer hinner hon inte tänka innan hon i ögonvrån hör klicket i dörren och den öppnas.. Pulsen stiger, det är nu eller aldrig. Och aldrig verkar vara ett bättre alternativ just nu.. Hon hade med ens ångrat sig. Hemma hade allt verkat självklart och tanken hade hållts inne för länge redan. Men vem vet när det är rätt tid? Nu var hon inte så säker längre. Hon ser en skugga komma ut genom dörren, och han stiger ut på trappan.... det var inte han... Hon kunde inte riktigt bestämma sig för om hon var lättad eller om hon var besviken. Hon kände även den killen som kom , vagt från skolan och så... och han nickar ett hej när han snabbt går om med sin gymväska på axeln, Han luktade nyduschad och fräch... Kanske man borde prova på det där med gym nån gång..eller njää. Med ens visste hon vad hon skulle göra, det var inte rätta tilfället, inte platsen och inte tiden, det var fel... vet man inte vad man ska säga är det fel. Hon svänger sig om och tänker att hon måste hinna runda hörnet innan han kommer, hon kommer aldrig annars att kunna förklara varför hon är just här just nu. Hon återvänder ut till gatan och går snabbt, passerar den bekanta bilen, hon bara måste hinna hem. Aldrig har vägen över gatan tagit så länge. Tittar snabbt över axeln, han kommer väl inte ut?... och ser mig. Hon når sin trappuppgång och slinker in genom dörren . Hon var safe... Nyckeln i låset och hon var hemma. Trodde när hon for hemifrån hon skulle känna sig lyckligare då hon kom hem men nu kändes det bara tomt.. beslutsamt men tomt. Hon klär av sig ytterjackan och skorna, och med ens fatades något...skarfen hon haft runt halsen hade hon inte hem. Den namnmärkta skarfen hade hon tappat... Shit... Nu var bara en fråga var någonstans på vägen hon tappat den och VEM som hittar den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen Annika. Ska försöka få till fortsättningen imorgon....detta é så spännande :D

      Radera